Mobieler werken is ook makkelijk in contact blijven met je collega’s, klanten of leveranciers. Waar je ook bent.

De meest voor de hand liggende kanalen zijn e-mail en de telefoon. Zekere jongere generaties maken daarnaast ook gebruik van een chatapplicaties zoals WhatsApp, Messenger, de chatfunctie in Teams … Via de apps kan je snel één of meerdere personen tegelijkertijd contacteren. In een sociaal, informeel verband is chatten al goed ingeburgerd. Mits een aantal regels kan dit zeker en vast ook in een professionele context. Je hebt misschien al ervaren dat vergissingen snel gebeurd zijn. Daarom een paar vuistregels.

  • Hak je boodschap niet in verschillende berichten. Als dat niet lukt, heb je waarschijnlijk teveel te vertellen en is bijvoorbeeld e-mail een beter kanaal.
  • Let op de spelling en waak erover dat de spellingscorrector je boodschap niet ongewild verandert.
  • Stuur je chats alleen naar relevante personen. Een chatbericht is kort en krachtig, iemand waarvan je geen antwoord verwacht, heeft er geen boodschap aan.
  • Schrijf nooit iets wat je niet hardop zou zeggen. Laat je niet verleiden om in een professionele chat een toon aan te slagen die je in sociale leven misschien gewend bent.
  • Wees snel en kort met antwoorden. Op een chatbericht wordt meestal een snel antwoord verwacht. Kan je niet kort antwoorden? Laat dan weten dat je snel via een ander kanaal zal reageren.

Omdat iedereen fouten maakt, geef je best de mensen altijd het voordeel van de twijfel en ga uit van goede bedoelingen. Denk je dat ze kortaf of sarcastisch zijn? Lees het bericht opnieuw met je meest roze bril als een intuïtieve controle.